Sainz vindt gridstraf voor F1 Mexico 'volledig onevenredig'

vrijdag, 24 oktober 2025 (13:22) - Motorsport.com

In dit artikel:

Bij bocht 15 op het Circuit of the Americas werden de stewards Carlos Sainz verantwoordelijk gehouden voor een botsing met Andrea Kimi Antonelli. Sainz kreeg een tijdstraf van tien seconden, maar omdat hij na het incident was uitgevallen kon die tijdens de race niet worden uitgevoerd; de straf is daarom omgezet in een gridstraf van vijf plaatsen voor de Grand Prix van Mexico.

Sainz zegt de aansprakelijkheid te accepteren, maar vindt de opgelegde vijf plaatsen disproportioneel en ziet erin een aanwijzing voor zwakke plekken in de regelgeving. Hij bekritiseert vooral dat zogenaamde rijrichtlijnen vaak als regels worden gehanteerd: "Een richtlijn is geen regel." In plaats van het tijdens de drivers' briefing op vrijdag aan te kaarten, wil hij het onderwerp brede regelgeving en interpretatie later tijdens de bijeenkomst in Qatar bespreken.