Sainz haalt hard uit naar Lawson na incident F1 Zandvoort

maandag, 1 september 2025 (11:05) - Motorsport.com

In dit artikel:

Bij de herstart op Zandvoort botsten Carlos Sainz (Williams) en Liam Lawson in de Tarzanbocht: Sainz zat links buiten, Lawson binnen, waarna een moment van overstuur van Lawson leidde tot wiel-op-wielcontact (rechtsvoor Sainz tegen linksachter Lawson). Beide rijders kregen een lekke band en moesten terug naar de pits, waardoor ze een ronde achterstand opliepen.

De stewards oordeelden dat Sainz verantwoordelijk was. Hij kreeg een tijdstraf van tien seconden en twee strafpunten op zijn licentie (waardoor hij op vier komt). In hun motivering stellen de officials dat Sainz probeerde Lawson buitenom te passeren, terwijl de vooras van Sainz bij het insturen niet vóór die van Lawson lag. Volgens de stewards had Lawson recht op de bocht en was Sainz geheel of grotendeels schuldig aan de botsing.

Sainz reageerde woedend en sprak direct via de boordradio: "Hij is gewoon zo dom, het is altijd dezelfde gozer", en later na de bekendmaking van de straf noemde hij de beslissing "het belachelijkste wat ik ooit heb gehoord" en zei dat hij met de stewards wilde praten. In interviews herhaalde hij dat hij niet probeerde Lawson buitenom te passeren, maar slechts zij-aan-zij wilde zitten om druk te zetten richting de volgende bochten. Hij vindt de straf onterecht en zorgwekkend, niet alleen persoonlijk maar ook voor de sport en de toepassing van regels: als de buitenrijder gestraft wordt terwijl de binnenrijder het risico zoekt door het stuur open te zetten, schept dat volgens hem een ongewenst precedent. Als GPDA-voorzitter kondigde Sainz aan het incident aan te kaarten.

Sainz wijst bovendien op voorbeelden waarbij hij soortgelijke manoeuvres had gemaakt tegen toppers als Hamilton, Pérez, Piastri en Leclerc zonder contact, en concludeert dat het verschil hier volgens hem in het handelen van Lawson lag: hij beschuldigt de Nieuw-Zeelander ervan vaker contact te zoeken of risico's te nemen die anderen niet nemen. Voor Sainz betekent het voorval opnieuw verloren punten — hij zegt dat hij mogelijk P5 had kunnen halen, een positie waar teamgenoot Alex Albon nu stond.

Kortom: een raceincident bij de Tarzanbocht leidde tot schade en tijdverlies voor beide rijders, een stewardsbeslissing tegen Sainz met concrete strafmaatregelen, en een felle discussie over verantwoordelijkheid en consistentie van stewarding in de Formule 1 — een kwestie die Sainz naar eigen zeggen verder zal aankaarten namens de coureurs.